Niagaran putoukset

Moikka ja tervetuloa uuteen postaukseen! Olin koululaitoksen järjestämällä retkellä Niagaran putouksilla perjantaina 28.9. En ole varma onko koululaitos oikea termi, mutta käytämme täällä nimeä School Board. Koululaitos siis omistaa erikouluja Kanadassa ja tälle retkelle pääsi kaikki vaihto-oppilaat, jotka kuuluivat koululaitokseemme. Vaihtareita oli yhteensä noin 70 ja niistä kolme oli japanilaisia, Miksu ja minä Suomesta ja loput olivat brasilialaisia. Matka maksoi 120CAD ja se sisälsi bussimatkan, retken Niagaran putouksien taakse ja Fun Pass -lipun Clifton Hilleille.

Bussi haki meidät koulumme edestä kuudelta aamulla, joten heräsin suurin piirtein neljän aikoihin. Aamulla Lucknowssa oli vain muutama aste lämpöä, joten palelin muutaman tunnin, koska Niagaran putouksilla oli 20 astetta. Matkustimme koulubussissa noin neljä tuntia ja otimme oppilaita kyytiin koululaitoksemme erikouluilta. Pysähdyimme Stratfordissa Justin Bieber -museossa, koska en ole koskaan seurannut Justin Bieberiä, oli museo vähän tylsä minulle. Sen läpikäyminen kesti kuitenkin viisi minuuttia, joten se oli todella lyhyt. Osa oppilaista kuitenkin tykkäsi todella paljon, joten jos tykkäät Justin Biberistä, niin suosittelen käymään kyseisessä museossa. Matkalle lähti mukaan koululaitoksemme ESL (English as a Second Language) opettaja ja hän oli myös meidän valvojamme.

Saavuimme putouksille noin yhdeltätoista ja meillä oli kaksikymmentä minuuttia aikaa ottaa kuvia Niagaran putouksista ylhäältä päin. Tämän jälkeen menimme Niagaran putouksien taakse, jossa pääsimme hissillä ihan putouksien juurelle. Se oli todella vaikuttava näky, kun niin paljon vettä putosi alas ja aurinko paistoi pisaroiden läpi. Alhaalla roiskui myös paljon vettä päällemme ja tietysti siellä oli paljon vesihöyryä, joten tulimme läpimäriksi. Saimme kuitenkin kertakäyttösadetakit, joka suojasi vähän. Niagaran putoukset olivat oikeasti todella hienot ja suosittelen todella mennä katsomaan niitä. Niagaran putouksia on siis kaksi, toinen kuuluu Yhdysvalloille ja toinen Kanadalle. Yhdysvaltojen putoukset ovat aika surullisen näköiset verrattuna Kanadan putouksiin, ja Kanadan puolella on ymmärtääkseni myös enemmän aktiviteettejä.

Yhdysvaltojen putoukset keskellä ja osa Kanadan putouksista oikealla

Kanadan putoukset

Yhdusvaltojen putoukset

Miksu oikealla ja minä vasemmalla Niagaran putouksien juurella

Tämän jälkeen menimme Clifton Hilleille, jonne meillä oli Fun Passit. Fun Passiin kuuluu kuusi eri kohdetta, mutta menimme vain kolmeen Miksun kanssa. Meillä oli kaksi tuntia kävellä Clifton Hilleillä. Cliffto Hill on noin yhden kadun pituinen aktiviteettialue, joka muistutti hieman Disney Worldia ja Las Vegasia. En ole ikinä siis ollut Las Vegasissa, mutta mitä olen nähnyt kuvista, se oli samanlainen. Kävimme ensimmäisenä Miksun kanssa Rainforest Cafeessa lounaalla. Ravintola oli sisustettu sademetsän näköiseksi ja siellä oli myös erilaisia sademetsä ääniä sekä liikkuvia eläinpatsaita. Ruoka oli myös todella hyvää, mutta oletettavasti aika kallista. Ruokailussa meillä meni noin puolituntia, joten meillä tuli hieman kiire Clifton Hilleillä. Menimme käymään Niagara SkyWheelissä, joka oli maailmanpyörä. Se oli suurin piirtein samankokoinen, kuin maailmanpyörä Katajanokalla. Maailmanpyörä oli aika hieno, se vei kuitenkin aikapaljon aikaa ja meistä se oli aika lailla nähty jo ensimmäisen kierroksen jälkeen. Olimme myös Wild West Coasterissa, joka oli 6D vuoristorata. Istuimme siis vuoristoratatuoleissa turvavyöt päällä ja 3D lasit nenällä ja edessämme oli näyttö, missä vuoristorata meni. Vuoristorata oli animoitu ja tuolimme heiluivat ja tärisivät sitä mukaa, kun menimme reittiä. Vuoristorata oli oikeasti todella hieno ja todella uskottava, muutamassa kohdassa luulin, että olin oikeassa vuoristoradassa. Menimme myös Movieland Wax Museumiin, joka oli vahanukkemuseo. Se oli aika huono, mutta saimme Miksun kanssa siellä ainakin hyvät naurut aikaiseksi. Museossa oli vahanukkeja elokuvahahmoista ja muista kuuluisista ihmisistä. Menimme lopuksi kiertelemään erilaisia kauppoja ja ostin itselleni Niagara Falls jumpperin. Menimme myös Hershy’s suklaakauppaan ja ostimme sieltä Hershy’s suklaasta tehdyt muffinit, jotka olivat todella hyviä.
Clifton Hill

Fudge kauppa Clifton Hilleillä

Rainforest Cafe

Niagara SkyWheel

Movieland Wax Museum

Menimme takaisin busseille ja ajoimme takaisin koululle Winghamiin. Osan bussimatkasta kuuntelimme Abbaa, ja koska muuta vaihtarit eivät olleet Euroopasta, olimme Miksun kanssa ainoat, jotka lauloivat mukana ja se oli kyllä aika hauskaa. Brasilialaiset olivat aika äänekkäitä ja he lauloivat ja tanssivat kokomatkan takaisin kotiin, mutta se on ihan okei, koska se on vain heidän kulttuurinsa.

Kiitos, kun luit tämän postauksen! Niagaran putoukset olivat todella upeat, ja oli todella ihanaa olla taas kaupungissa pitkästä aikaa. Minulla on ollut täällä todella kivaa, mutta aika usein minusta tuntuu, ettei host vanhempani tajua, että olen kohta 18. Esimerkiksi, jos haluaisin mennä ystävieni kanssa ulos vain kahville muutamaksi tunniksi, he haluavat soittaa ystävieni vanhemmille ensin. Lisäksi katsomme joka lauantai tai perjantai, jonkin elokuvat perheemme kanssa, mutta olemme katsoneet vain lastenelokuvia, joten tilanne on hieman outo. Minusta ei kuitenkaan tarvitse huolestua, osaan hoitaa nämä asiat täällä itse, olenhan melkein aikuinen.