Kuukausi ennen lähtöä


Moikka! Tervetuloa minun viimeiseen postaukseen Suomessa. Lähden Kanadaan elokuun 30. päivä. Kerron nyt mitä olen tehnyt viimeisen kuukauden aikana vaihtoon liittyen esimerkiksi pakkauksesta, läksiäisistäni ja viisumin täytöstä.

Aloitin elokuun viisumihakemuksen viimeistelyllä ja viisumin täyttämiseenkin meni muutama viikko, joten mikäli olet lähdössä vaihtoon niin sen täyttäminen kannattaa aloittaa hyvissä ajoin. Viisumiin minun piti hakea maistraatista Birth Registation Certificate ja Family Information Form ja YFU:lta sain Student Exchange Letter, Letter of Acceptance, Proof of Means of Financial Support lisäksi minun piti täyttää myös muutama Kanadan suurlähetystön oma lomake ja maksaa yhteensä 235 CAD eri viisumin laskuihin. Tarvitsin myös viisumikuvan, jonka kävin ottamassa Photo1:ssä. Vaikka täytettäviä lomakkeita ei ole paljoa, viisumin täyttäminen oli minusta stressaavampaa ja enemmän aikaa vievää, kuin omien tietojen täyttäminen tulevaa Host perhettä varten YFU:lla.

Vaikka olin jo täyttänyt viisumin, niin jouduin silti vielä lähtemään Tukholmaan ottamaan biotunnisteeni. Koska kyseinen käytäntö tuli ilmeisesti toimeen vasta tänä vuonna, Helsingissä ei ole paikkaa, missä voi antaa biotunnisteen. Menimme Tukholmaan siis YFU:n kanssa, mutta sinne tuli vain ne, jotka ovat saaneet kutsun antamaan biotunnisteen. Itse en ollut saanut kutsua ottamaan biotunnisteen, mutta olin saanut kutsun maksaa biotunnisteen ja olin jo maksanut sen, joten lähdin mukaan. Olin itse menossa Ruotsiin samalla viikolla ja tulin sieltä edellisenä päivänä pois, kun lähdin YFU:n kanssa sinne, joten matkustelua riitti ja onneksi sain antaa biotunnisteen. Biotunniste annettiin Tukholmassa Kanadan suurlähetystössä. Olimme Tukholmassa kello kymmeneltä ja biotunnisteaikamme alkoivat vasta yhdeltä, joten kiertelimme kauppoja siihen asti. Biotunnistetta antaessa meillä piti olla mukana passi ja kutsu testiin, mutta jouduin ottamaan biotunnistekuitin. Ennen kuin otimme testin, menimme turvatarkastukseen ja sitten meiltä kysyttiin syntymäaikamme, otimme testin ja meistä otettiin passikuvan tapainen kuva. Koska yhteensä meillä kaikilla meni vain puolituntia testeihin ja lentomme lähti vasta illalla, menimme katsomaan elokuvan ja sen jälkeen lähdimmekin jo kentälle. En ole vieläkään saanut opiskeluviisumiani ja lähtöön on enää noin 24 tuntia, joten YFU:lta laitettiin minulle viestiä ja he pyysivät, että alkaisin täyttämään eTA nimistä viisumia. eTA:n täyttämiseen meni muutama minuutti ja se hyväksyttiin.

Minulla oli läksiäiset ja syntymäpäiväjuhlat 25 päivä. Kutsuin noin 20 ystävääni meille ja pidimme hauskaa viimeisen kerran vuoteen. Tein myös kesän aikana kaksi saksan kurssia itsenäisesti, joten voisin olla vuoden edellä saksanopinnoissani, kun tulen takaisin Kanadasta. Tein saksankokeet, kun koulut alkoivat. Tällöin voin kirjoittaa saksan vuotta aikaisemmin. Siitä asti, kun koulut alkoivat Suomessa siihen asti, kun oli enää yksi viikko lähtöön, kävin aamuisin treenaamassa muun muassa baletti- ja kehonhuoltotunneilla sekä iltaisin minulla oli erikoiskoulutusryhmän tunnit, joissa olin jo viimekaudella. Näin ennen lähtöä ostin ison Suomen lipun ja ystäväni ja sukuni on voinut kirjoittaa siihen lyhyitä viestejä. Olen myös äänittänyt itseni, kun luen Harry Potteria
englanniksi, jotta voin sitten toivottavasti kuulla eron aksentissani vuoden jälkeen. Lisäksi olen
joutunut ostamaan kaikenlaisia tavaroita, joita tulen tarvitsemaan Kanadassa ja olen myös käynyt hammas- ja korvalääkärissä, jotta minun ei tarvitsisi tehdä sitä heti, kun olen saapunut Kanadaan.

Pakkauksessa minulla kesti neljä päivää ja en onneksi joutunut pakkaamaan enää samana päivänä, kun lähdin. Ruumaan meneviä matkatavaroita minulla oli yhteensä kaksi isoa American Tourister laukkua ja käsimatkatavaroita minulla oli yksi pieni Amercan Tourister matkalaukku ja Kånken-reppu. Pakkasin kaikki vaatteeni mukaan, joita olin käyttänyt viimeisen vuoden aikana ainakin kerran. Koska pakattavaa oli paljon ja matkalaukuissa oli vain rajoitettu määrä tilaa, kävin ostamassa Clas Ohlsonilta vakuumipakkauksia ja pakkasin kaikki vaatteeni niihin ja imin ilmat pois. Tämä säästi minulta huomattavasti tilaa. Olin ostanut myös muutaman purkin lisää joitain kosmetiikkojani ja vuoden kasvojenpesuaineet. Kävin ostamassa eilen tuliaisia host perheelleni: Suomalainen maisema- kirjan, Finnish Nightmares- kirjan, turkinpippuri-, mustikka ja normaalia Fazerin Sinistä, Geisha- konvehteja, Fazerin mansikka-maitosuklaa Berry Pearlseja, Marianne-, Omar-, Tuttifrutti-, Fazerin Parhaat- ja Turkinpippuripussin, kaksi purukumipussia, Marimekon pussukan sekä kaksi Marimekon keittiöliinaa ja aitoin nämä kaikki tuliaiset Marimekon Tasaraita kangaskassiin.
Ostin myös muutaman ylimääräisen Fazerin mansikka-maitosuklaa Berry
Pearls pussin sille varalle, että menemme tapaamaan sukulaisia.

Kirjoitan tätä postausta nyt edellisenä iltana, kun lähden ja minua ei jännitä vielä ollenkaan enkä ole edes sisäistänyt koko asiaa, joten odottelen näiden tunteiden tulemista. Minusta 10 kuukautta ei kuulosta edes niin pitkältä aikaa ja, koska tiedän, että tulen kohta takaisin ei jäähyväiset ole olleet minulle kauheaa tuskaa. Tietysti on ollut haikeaa, mutta ei mahdotonta. Uskon, että Kanadassa hyvästelemiset tulevat olemaan vaikeampia.

-Anni

Kommentit