En saa käydä koulua Kanadassa

Moikka! Tervetuloa uuteen postaukseen. Kerron tässä postauksessa vähän lennostamme Kanadaan ja siitä, kuinka minut meinattiin heittää Kanadasta pois.

Tapasimme YFU:n kanssa Helsinki-Vantaa lentokentällä yhdeltä päivällä, ja minulla tuli vanhempani ja kaksi ystävääni saattamaan minut kentälle. Lensimme ensin Rykjaviikkiin ja sieltä Torontoon. Lentomme kesti yhteensä noin yhdeksän tuntia, eivätkä ne tuntunut minusta niin pitkiltä. Katoin elokuvia molemmilla lennoilla.

Kerroin ”Kuukausi ennen Kanadaa” -postauksessa, kuinka paljon olin käyttänyt aikaa ja energiaa viisumin tekemiseen, ilmeisesti se ei ollut tarpeeksi. Meidän ryhmästämme osa oli lähdössä viisumin nimeltä eTA kautta ja osa oli lähdössä viisumin nimeltä Study Permit kautta. eTA:aan kuuluu oleskelulupa ja sitä yleensä anotaan, kun lähdetään esimerkiksi lomalle Kanadaan, mutta eTA:aan ei kuulu opiskelulupa. Study Permit on ensisijainen viisumi, jota haetaan, koska se kattaa kaikki luvat, mitä vaihto-oppilas tarvitsee. Olin itse hakenut noin kuukausi sitten Study Permit viisumia ja ihmiset, jotka hoitavat sitä eivät olleet lähettänyt minulle kutsua bionäytteeseen, mutta he olivat pyytäneet, että maksan sen. Biotunnisteeni olivat tulleet minun Study Permit hakemukseen, mutta he eivät vieläkään ole myöntänyt minulle lupaa opiskella Kanadassa. Kun haetaan Study Permit viisumia ja saat kutsun maksamaan tai antamaan biotunnisteen se tarkoittaa, että viisumi on hyväksytty ja tarvitsemme vielä vain sormenjälkesi.

Kun astuimme lentokoneesta ulos, kello oli noin kolme aamulla Suomen aikaan, meidän piti hakea kuitti, jossa oli meidän tietojamme ja tämän jälkeen menimme passin tarkastukseen ja sitten tähän kyseiseen kuulusteluun, jossa käydään viisumia läpi. Koska en ollut saanut Study Permit viisumia, YFU oli ohjeistanut minua, että haen eTA:n varmuuden vuoksi. Ensimmäiseksi eTA:n voi hakea vain puoleksi vuodeksi kerrallaan ja tuollaisissa kuulusteluissa pitää sanoa, että olen tulossa vaihto-oppilaaksi vain puoleksi vuodeksi. Mutta Kanadan koulultani oli tullut hyväksymiskirje, jossa luki, että tulisin koko vuodeksi ja se ei miellyttänyt rajavartioston virkailijaa. Toiseksi eTA ei ilmeisesti kata opiskelulupaa ja sanoin, että olen tulossa vaihto-oppilaaksi, niin tämäkään ei auttanut tilannettani. YFU oli kertonut, että eTA:lla pystyy opiskelemaan Kanadassa ja niin osa ryhmäläisistäni pääsikin läpi, mutta osa ei vaikka on täysin sama tilanne. Minusta tuntuu, että se riippuu siitä, kuinka hyvä päivä rajavartioston virkailijalla on ollut.

Olen nyt täällä Kanadassa eTA:lla ja, koska olen hakenut Study Permit viisumia asiat etenevät seuraavasti: Jos saan seuraavan 30 päivän aikana Study Permitin, minun pitää poistua Kanadasta ja ylittää raja uudestaan ja sitten kaikki on okei. Jos en saa Study Permittiä seuraavan 30 päivän aikana, joudun poistumaan maasta välittömästi ja sen jälkeen minun voi olla vaikea yrittää tulla enää Kanadaan takaisin, jos viisumitiedoissani lukee, että heitetty ulos maasta. En siis saa käydä koulua täällä siihen mennessä, että saan Study Permitin, joten olen aika stressaantunut tästä. En ole onneksi tässä tilanteessa yksin, vaan yhdellä pojalla on täysin sama tilanne, kuin minulla.

Kun pääsimme kotiin, kello oli suomen aikaan jo puoli seitsemän aamulla, olimme todella väsyneitä ja menimme suoraan nukkumaan. Minusta tuntuu nyt hyvältä olla täällä ja vaikka minua stressaa viisumi, niin olen nyt vain helpottunut olla täällä. Host vanhempani ovat todella mukavia ja samoin on heidän koiransa. Vasta, kun istuimme autossa matkalla kotiin, tajusin että en nää enää vuoteen Suomen ystäviäni ja perhettä. Lupasin itselleni, että mitä tahansa käy ja tulee eteen, en soita kotiin, koska se vain pahentaisi omia fiiliksiäni. Tämän blogin kirjoittaminen on minulle todella terapeuttista ja se tuntuu hyvältä, kun saa kirjoitettua tunteita ylös.

(äiti ja isi mulle tuli vähä koti-ikävä siin rajavartiosto tiskil ja meinas tulla tippa linssii, mut mä pysyn kovana ja YFU auttaa meit sit niis viisumijutuis et älkää olko huolissanne)

-Anni

Kommentit

Unknown sanoi…
Tsemppiä, Anni! Toivottavasti kaikki menee hyvin. Hyvää viikonloppuretkeä!

toivoo äiti